lottemeulman.reismee.nl

Het leven van alledag

Tja, dan zit je er alweer een maand en schijnt het leven van alledag te moeten beginnen. Deze week was het dan eindelijk zover: het begin van het semester! Voor mij zouden slechts twee colleges beginnen, de rest gaat pas volgende week van start. Gelukkig was ik weer aardig aangesterkt (bedankt voor de gerustsstelling Pol, ik begon me al zorgen te maken over mijn eigen immuunsysteem), helaas had de kortstondige koorts gezorgd voor een iets minder kortstondige koortslipaanval.

Eén van de koortslip-achtigen had zijn weg gevonden naar mijn oog en dat voelde bijzonder onprettig. Ik had dit al wel eerder gehad, maar zo dicht bij mijn oog nog niet en daarom besloot ik dinsdagochtend dat het beter was om even langs de huisarts te gaan. Na een kort verzekerings-belrondje leek het verantwoord om de reis naar de huisarts te wagen, gelukkig zat hij in dit geval om de hoek. Was ik inmiddels gewend geraakt aan de bureaucratie in Duitsland, ditmaal viel de papierenmangel reuze mee. Ik moest enkele formuliertjes invullen en mijn European Health Insurance Card had het gewenste effect: het woord ‘verzekering' is niet één keer gevallen. Ik moest wel een formulier ondertekenen waarin ik moest beloven dat ik niet speciaal naar Duitsland was gekomen voor de behandeling (nee, alles behalve dat), maar dat was het dan ook.

De huisarts deed erg goed zijn best om mijn achternaam goed uit te spreken, maar ondanks het feit dat de naam eigenlijk uit het Duits komt, leek het nu meer op het Duitse woord voor ‘vuilnisman'. Daar was ik voor vertrek al voor gewaarschuwd. De arts was een erg vriendelijke, maar ook erg voorzichtige man. Hij vond zijn medische kennis niet toereikend (ik geef toe, zo'n koortsoog is ook een wonderlijke creatuur) en nam contact op met een oogarts. Op advies van deze arts schreef hij mij een speciale oogzalf voor en ik moest donderdag maar weer terugkomen. Tot zover mijn eerste avontuur in de Duitse medische wereld.

Omdat ik nog tijd over had tussen mijn doktersbezoek en mijn eerste college, besloot ik nog even de UB in te duiken en aan een essay voor thuis te gaan werken. Daar kwam ik tot de conclusie dat ik een rectificatie moest plaatsen in mijn reismee.nl, want zo geweldig is de bibliotheek nu ook weer niet. Ik heb nog geen computer met Office kunnen vinden in de UB en bovendien mag je dagelijks maar maximaal 90 (!) minuten gebruik maken van het internet. Wat een onzin! Vandaar dat die Duitsers zo weinig collegegeld betalen. Alsof de UB per minuut betaald...

Mijn eerste college was ook een beleving op zich. Aangezien het aanmeldingssysteem bij mij niet werkte, was ik niet aangemeld en had ik dus ook geen recht op een plaatsje. In de hoop dat er maar weinig mensen geïnteresseerd waren in de locale geschiedenis van het nationaal-socialisme, heb ik mezelf maar gewoon een plaatsje toegekend. De collegezaal bevond zich in het geschiedenisgebouw, waar ik mijn tas niet mee naar boven mocht nemen. Het lokaal werd ook meteen gebruikt als onderdeel van de historische bibliotheek, met als gevolg dat er een enorm ruimtegebrek was en de meeste mensen na mij geen plek meer hadden. Na een kort babbeltje met de professor kwam ik tot de conclusie dat het college niet alleen vol was, maar dat er ook nog eens negen mensen op de wachtlijst stonden. Kortom: geen plek voor een Erasmusstudent. Dat was dus de eerste en de laatste keer bij dit college, maar wel een mooie gelegenheid om getuige te zijn van een typisch Duits ritueel: na elk college trommelen docent en studenten met hun vuisten op tafel om hun waardering te laten blijken. ‘Klop klop' betekent dus ‘Saaaaaai' en ‘Trommeldetrommeldetrommeldetrom' betekent ‘mega-interessant'. Bovendien is op de tafel trommelen ook weer eens een keer iets anders dan demonstratief je tas inpakken, als de docent de tijd weer eens heeft overschreden.

Woensdag zou mijn cursus ‘Lesen und Schreiben im Studium' beginnen, dus ik was mooi op tijd op het instituut, om tot de conclusie te komen dat het naar volgende week was verplaatst. Jammer, kon ik weer op weg naar mijn bushalte. Toen had ik de rest van mijn dag nog over om te bedenken wat ik de rest van de dag moest gaan doen. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik wel weer eens kon gaan sporten. Ze hebben hier ook een soort van ACLO, maar hier wordt het volledig betaald door de universiteit. Woensdagavond was er volleybal voor gevorderden en daar wilde ik mij wel aan wagen. De training was een ervaring op zich. De uitleg van de Duitse trainster was snel en enthousiast, maar vooral onbegrijpelijk met al die Duitse begrippen. Hoe moet ik nu weten dat ‘baggern' hetzelfde betekent als ‘passen' en dat ‘pritschen' niets anders is dan de ‘set-up'? Toen die onduidelijkheden uit de weg waren geruimd, kon ik prima meekomen en was het weer genieten als vanouds. Met een blauwe knie en spierpijn tot gevolg, maar toch.

Donderdag stond mijn tweede Duitse artsenavontuur op de planning. Ik vond zelf het herstel redelijk voorspoedig gaan, maar mijn huisarts dacht daar anders over en gaf mij ‘voor de zekerheid' een doorverwijzing naar de oogarts. Bij die laatste stond ik stipt 15.00 uur voor de deur, zonder afspraak maar met een doorverwijzing. Helaas betekent dat hier, in combinatie met het feit dat je niet zo goed Duits kunt, dat je nog langer moet wachten dan de allerlaatste die binnenkomt. Na anderhalf uur te hebben gewacht, mocht ik binnenkomen bij mevrouw de oogarts. Zij wist mij, na drie seconden een blik in mijn oog te hebben geworpen, te vertellen dat alles in orde was. Bedankt en tot ziens maar weer! Hopelijk is mijn huisarts nu in ieder geval gerustgesteld.

Vrijdag was een rustig dagje, maar de avond beloofde meer: twee feesten in mijn flat. In de Kellerassel (De Pissebed, onze Selwerdbar) was een semesterstartfeest met twee livebands en op de eerste verdieping was een 90's feest. Aangezien de opties gering waren (wakker liggen of feesten) koos ik er maar voor om de Kellerassel te gaan verkennen samen met Justyna, het Poolse meisje dat ook op de tweede verdieping woont. Al gauw bleek dat de gemiddelde flatbewoner van heavy metal en punk houdt en de organisatie al helemaal: in een gangetje van nog geen twee meter breed stond een hele punkband los te gaan. Live muziek betekent echter vaak ook harde muziek en omdat we rond een uurtje of 1.00 wel klaar waren met het getetter in elkaars oren, hebben we ons bed maar opgezocht. Slapen ging toen prima.

Voor het weekend staat wederom iets leuks op het programma: pap en mam komen langs. Ik verwacht ze vandaag rond een uurtje of 16.00 en ze blijven tot zondagavond of maandagmiddag. Ik ga dus maar even mijn kamer opruimen...

Tschüssi!

P.S. Foto's komen later, want ik vergeet mijn camera de hele tijd...

Thialda

Jaaaa, ich bin die erste! Of zoiets. ;-) Verder dan dat kom ik ook niet, dus ik had waarschijnlijk bij die oogarts mogen overnachten, haha. Ach, zo kom je nog eens ergens. Hopelijk is het leuk met je ouders! Dikke kus van deze idioot die toch echt niet gaat rectificeren wat betreft die ene grappige Duitser, want het is hier afzien geblazen met jouw op dit moment Medelanders... ;-)

Moniek

Lotje aan de volleybal, dat heb ik 2 en een half jaar al niet meer meegemaakt. Als je terug komt dan ook maar in Groningen volleyballen?
Maar balen zeg dat die verdomde koortslip uit is gebreid. Ik hoop dat het snel weer beter komt, ik heb ook wel vertrouwen in die oogarts. Dus lekker veel vitamientjes eten, goede weerstand opbouwen etc. Ik hoop dat die Erasmus griep mij niet meer te pakken krijgt, want daar zit ik nu niet meer op te wachten.

Dus volgende week gaan voor jou de colleges ook beginnen... ik hoop dat de colleges dan ook door gaan en dat ze interessant zijn. Ik had het ook in de eerste week, maar daarna is alles tip top geregeld. Ik ben nu maar aan de studie, aangezien er vanavond los moet worden gegaan op een Hawaii-party. Lekker die cocktails, hoelahoep rokjes en zomerse muziek. Ik heb nu al zin om op Jody Bernal los te gaan!!

Lieverd, heel veel plezier met je ouders en ik hoop dat zij wel op tijd aankomen!! Succes met de eerste, echte college week.

likje

ps. de Duitsers hier zijn ook grappig hoor!

Ellen

Verdammt noch mal, die scheise koortslip-achtigen wieder!! Ik moet zeggen dat ze mij aardig gunstig gezind zijn de laatste tijd, maar zeker niet lief dat ze jouw opperhuid zitten te terroriseren!

Heel erg bedankt voor je kaartje, smsje én superleuke e-card; het moet niet gekker worden.. erg lief, zo kom ik de dag wel door! :) (ook heel erg bedankt van Ireen)

We bellen morgen wel weer 'even', ok?

Kus Ellen

Migvelk

Hey Lotte, ik vind je weblog heel erg leuk, hoewel een beetje een kopie van spekschoor.blogspot.com in zijn beste dagen. Heel herkenbaar dus ook. Maar ik zou mezelf niet zijn als ik ook niet even zou zeiken: waarom ben jij van de school die bands 'livebands' noemt. Alsof er ook bands zijn die niet live spelen.

Goed, genoeg gezeik, heel veel plezier daar nog en succes met je muterende koortslippen/ogen. In het buitenland naar de dokter gaan is geen pretje. Toch nog een kleine anekdote: Toen ik in Frankrijk met mijn kale kop naar de dokter ging om een sportcertificaat te krijgen (die heb je daar nodig) zei de doktersassistente: "nou meneer, met uw ziekte zou ik niet gaat sporten"

ok, succes verder!

Henriëtte

Ik distantieer mij volledig van de vorige reactie... Met z'n livebands...

Sanne

Balen van je koorstlip!
En wat lachwekkend dat die duitsers op het einde van een college op de tafel gaan trommelen:P Zouden wij eens moeten doen...
Mam en pap zijn vanochtend om kwart over 9 vertrokken en Boris was echt helemaal gek. Springen, janken en blaffen... Echt te hysterisch.
Natuurlijk belde mama een kwartier later weer aan, omdat ze van alles vergeten waren. Typisch...
De cadeautjes van Merel en mij krijg je ook vanavond, als het goed is. Laat even horen wat je ervan vond.
Veel plezier dit weekend en vergeet geen foto's te maken hè!

Tot skype..

x Sanne

Marloes

Hey Lot,

Toch fijn dat jij je huisarts gerust weet te stellen in plaats van hij jou. Hopelijk gaat het snel beter met je oog en met je colleges. Lekker begin, maar positief bekijken. Dan kan het vanaf nu alleen maar beter gaan. Dat tromgeroffel lijkt me wel een interessant fenomeen trouwens om te zien. Zou in Groningen denk ik voor een aantal docenten heel stilletjes blijven. Succes deze week met je nieuwe colleges.

Kus Loes

Ria M.

Hoi Lotte,

Over bijzonderheden gesproken:
heb jij ook al meegemaakt, dat bij binnenkomst in een kroeg men als een soort van begroeting ook op de hoek van de tafel gaat tikken (let wel: mensen van onze leeftijd)?

groet,
Ria

Moniek

Hey lotte! Wat een gedoe bij die oogarts zeg! Nja je weet nu in elk geval zeker dat het goed is! Leuk dat je al zovee te weten bent gekomen over Duitse rituelen! en hoe is je andere les gegaan? Have fun! Liefs uit Seoul

caroline/mamaleo

jeetje, wat een gezoek. Leonie maar gevraagd waar je site was verstopt. Nu heb ik inmiddels o.a. je oogperikelen gelezen. Gelukkig blijkt er niets aan de hand, maar het is niet de leukste outfit voor een feestje. Zaterdag gaan deze mama en papa Leonie bezoeken, we moeten een hutkoffer mee aan spullen. De laatste opdracht is notabene zonnebrand! Veder heb ik al een kruiwagen drop en stroopwafels in de gang staan. Duitsland is wel minder exotisch in mijn gevoel. Gewoon Rindfleisch en geen rendierlapje en een lekkere Schnapps in plaats van gesmokkelde wodka. Ik heb je site nu gevonden, dus ik schrijf je af en toe een krabbeltje. Geniet van alle nieuwe indrukken! Liefs, Caroline

Tessa

Lotje, ben je echt alweer een maand weg? Wow, wat gaat dat snel.. Ik hoop dat je collegebezoeken volgende week wat soepeler verlopen en natuurlijk dat je een leuke tijd hebt met je ouders!

Kus

Tamara

Hey Lotje,

Alles goed daarzo... Bij Jansen houden we het nog net vol zonder jou, hahah.
Je krijgt de groetjes van alle mensen die bij Jansen werken.
Gerda en Diny willen in augustus nog langs komen.. Tenminste dat is wat ze vorige week zeiden.
Wat je nog niet weet is dat we waarschijnlijk nieuwe outfits bij Jansen krijgen. Dus onze rokken mogen de vuilnisbak in, eindelijk.

Groetjes van Mike, Rob en Tamara

marin

jaja belooft is belooft hè!;)

maar je vermaakt je wel quablijkelijk ! Ik zeg veel plezier met koninginnenacht daar !

laters