lottemeulman.reismee.nl

Verbindingen

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het woord van de week is ‘Verbindingen'. Lekker cliché, zo'n allesoverkoepelende titel, maar in dit geval gaat hij echt op.

Ik begin me hier elke dag meer thuis te voelen. Het integreren gaat vrij snel, het is dan ook geen Afrika of Azië, maar toch is Duitsland erg anders dan Nederland. Kleine supermarkten bijvoorbeeld, die bestaan hier niet. Althans, ik heb ze nog niet ontdekt. Mijn eerste boodschappenavontuur was bij de Marktkauf: twee verdiepingen, met een winkelwagentjesroltrap. Één keer, nooit weer. Ik heb twee uur lopen zoeken naar alles wat ik nodig was. Flessen drank koopt men niet ‘gewoon' in de supermarkt, maar in de Getränkemarkt. De meeste Duitsers slaan flessen cola in met kratten tegelijk en dat is ook vrij logisch, want het drinken is hier belachelijk goedkoop. Bovendien zit op elk ‘drankomhulsel' statiegeld,wat mooi in het groene gedachtegoed van de Duitsers past. Ik heb een foto bijgevoegd van de beschrijving van de ‘Mülltrennung' voor studenten. Al het afval wordt hier gescheiden, don't waste the waste!

Tübingen is binnen Duitsland ook nog weer een uitzondering. De samenleving is een beetje uit balans, omdat meer dan de helft van de inwoners van Tübingen op één of andere manier aan de universiteit is verbonden. Veel studenten, veel academici, weinig arbeiders bijvoorbeeld. Als je niets met de universiteit te maken wilt hebben, heb je hier eigenlijk niets te zoeken. De stad presenteert zichzelf ook als ‘Universitätsstad'. Verder is alles hier bio, nog meer bio dan in de rest van Duitsland. Bij ‘Bio' denk ik om eerlijk te zijn altijd meteen aan ‘duur', maar wellicht moet ik toch maar meegaan in deze trend.

Goed, om maar weer terug te komen op het woord van de week: verbindingen. Ik heb me nooit een echte Nederlander gevoeld, maar nu ik fulltime tussen de internationale studenten zit, komt mijn nationale gevoel toch zo nu en dan opborrelen. Wanneer dan? Vorig weekend met het EK zwemmen in Eindhoven, dat ik hier op Eurosport kon kijken, maakte mijn hart echt een sprongetje toen Marleen Velthuis in het Duits de hemel in werd geprezen. Maar zelfs als Doutzen Kroes weer haar reclame doet voor L'Oreal, of als de naam Erasmus weer eens valt, begin ik te glimmen van trots. Minder trots op Nederland was ik met de uitkomst van Fitna, maar weinig mensen hier lijken zich daarvoor te interesseren. Wat ik echt mis, is mijn fiets. Ik doe hier veel te voet (elke dag 35 minuten naar de Uni en weer terug), zo nu en dan gebruik ik de bus. Omdat ik zo gewend ben aan fietsen, ga ik dit weekend een fiets kopen denk ik. Zo'n studentenbarrel :)

Zoals ik eerder al zei, gaat het integreren ook vrij snel. Ik praat zo'n beetje de hele dag Duits (wat het extra moeilijk maakt om dit stuk grammaticaal juist te schrijven), ook met de Amerikanen. Als ik moe ben, gaat dat allemaal wat moeizamer en komen er soms rare Nederlandse uitdrukking tussendoor. Als ik op mijn laptop zit te typen, moet ik oppassen dat ik de Z en de Y niet omwissel, omdat ik al gewend ben aan het Duitse toetsenbord. Ik denk vaak in het Duits, vooral 's avonds in bed. Dat is wat minder fijn, want dan wil ik eigenlijk vooral slapen. Ik droom volgens mij nog niet in het Duits, maar dat duurt waarschijnlijk niet meer lang.

Met de cursus gaat het goed, al is het erg inspannend. Ik moet vaak een stapje meer zetten dan de rest van mijn cursusgroep, omdat ik geen verstand heb van grammatica. Alle grammaticale begrippen in het Duits klinken mij vreemd in de oren. Vandaar dat ik dit weekend heb ingepland voor de studie. Oefenen, oefenen, oefenen. Aan het einde van deze week heb ik de Abschlusstest, maar aangezien Roel woensdag komt, wil ik nu al zoveel mogelijk doen. Mijn cursusgroep wordt steeds hechter. Het is geweldig om te zien hoeveel nationaliteiten hier aanwezig zijn. In mijn groep alleen al zijn de VS, Finland, Zweden, Turkije, Australië, België, Italië, Rusland, Japan, Engeland, Hongarije en natuurlijk Nederland vertegenwoordigd. Er wordt dan ook veel gesproken over cultuurverschillen, erg interessant. Ik moet wel nog steeds vechten tegen het vooroordeel dat alle Nederlanders wiet roken. Als ik even geen zin heb in Duits, is daar altijd nog Laurence uit België. Zo nu en dan praten we Nederlands samen, maar we proberen zoveel mogelijk Duits te praten.

Op donderdagavond was een feestje georganiseerd voor mijn klas, door de Australiër die zich heeft weten aan te sluiten bij een Verbindung. Verbindungen zijn een soort van kleine studentenverenigingen, maar ze zijn moeilijk te vergelijken met Albertus of Vindicat. Eigenlijk zijn deze Verbindungen alleen voor mannen, met één of twee uitzonderingen.Tradities zijn veel belangrijker en waar Vindicat een flat aan de markt heeft, hebben Verbindungen hier hun eigen kasteeltjes op de berg. Het feest vond dan ook plaats in zo'n kasteeltje en ik heb mij na binnenkomst natuurlijk eerst goed laten rondleiden. Hoewel deze Verbindung op dit moment nog zo'n 280 levende Mitglieder had, waarvan nog maar 30 studerend, woonden in dit kasteel maar 7 mensen. De huur is buitengewoon laag, omdat een groot deel wordt gefinancierd door de alumni. De mannen hoeven zelf niet te koken (want ze hebben een kok) of schoon te maken (want ze hebben een schoonmaakster). Wij hebben de avond doorgebracht in de ‘kleine zaal', aan zo'n lange tafel en voorzien van bier uit de tap. Feesten worden gegeven in een veel grotere ruimte, compleet met vleugel. Het huis was ook indrukwekkend gedecoreerd, met oude foto's, vaandels en natuurlijk overal het wapen aan de muur. Iedereen heeft een eigen kamer, maar studeren gebeurt vaak in de huisbibliotheek. Hoewel ik niet echt fan ben van traditionele, protserige zaken als Verbindungen, zag dit er toch wel prachtig uit. Het meest verbazingwekkende was echter de oefenkelder. In Tübingen zijn nog ongeveer 12 vechtende Verbindungen. Als je echt lid wilt worden van zo'n Verbindung, moet je een lid van een andere vechtende Verbindung uitdagen tot een degengevecht. Dit is zeker niet zonder gevaar. Zo had mijn ‘rondleider' een litteken op zijn voorhoofd omdat hij zich niet goed had afgeweerd. Elke dag wordt er geoefend in de oefenkelder, met voor iedereen een helm en een degen. Ongelofelijk, toch?

Nou, om een lang verhaal kort te maken, ik vermaak me hier nog steeds erg goed. De tijd gaat snel, als ik bedenk dat ik hier in totaal maar 4,5 maand zit. Ik heb de eerste foto's ook online gezet. En dan nu aan de studie!

Liebe Grüße!

Reacties

Reacties

Ellen dJ

Jeetje, wonen in een kasteel. Das toch net even iets anders dan de kamers bij ons in huis, haha.
Wel gaaf dat je al zo snel zo veel Duits praat en zelfs al in het Duits denkt.
Ik ga nu je foto's nog even bewonderen.
Veel plezier nog!
xxx Ellen

Ellen dJ

Jeetje, wonen in een kasteel. Das toch net even iets anders dan de kamers bij ons in huis, haha.
Wel gaaf dat je al zo snel zo veel Duits praat en zelfs al in het Duits denkt.
Ik ga nu je foto's nog even bewonderen.
Veel plezier nog!
xxx Ellen

Henriëtte

Hej poepie, ik dacht al dat je ons vergeten was!
Maar is een goed teken!

Likje! Jet

Simone

Hey Lotje! Ik wist niet dat Duitsland zo mooi was! Of in ieder geval Tubingen! En zo te lezen aan je verhalen bevalt het jou ook prima, gelukkig! Overigens missen we je hier wel hoor: casa sin lotte is gewoon geen casa sin estufa!
liefs Simone

Thialda

Mooooi verhaal, ik hou van thema's! ;-) En ja, dat vooroordeel, daar mogen we in Nederland ook wel oefenkelders voor inrichten... Kussie!

Ellen M

Hey lot!

leuk verhaal weer! Echt leuk joh, al die nationaliteiten in je groep! En dan ook nog feestjes in kastelen.. het moet niet gekker worden! :)

Ik heb je foto's ook even bekeken: Tübingen ziet er leuk uit hoor! Het valt me nog mee dat je niet nóg meer historische gebouwen op de foto hebt gezet (onder het motto: als ik weer thuis ben ga ik uitzoeken wat het is haha). En je kamer en keuken zien er relaxed uit!
Ik ben erg blij dat je je daar vermaakt! En gelukkig komt Roel je woensdag al opzoeken! :)
spreek je snel weer!

kus Ellen

Sanne (B)

Lot ik moest je gewoon googlen omdat ik je site niet wist, maar tedee! Gaat alles goed met je? Het klinkt allemaal erg gezellig & leuk. Al spannende plannen voor je verjaardag? x Sanne

Marloes

Hey Lot,

Daar kunnen Vindicat en Albertus dus nog een puntje aan zuigen! Foto's zien er mooi uit. Begin je al als een echte Duitser te klinken, of toch nog wel een allochtoontje? Veel plezier.

Kus Loes

Saskia

Heej lot,
Hier is een berichtje van deze kant! Leuke site en goed up to date:)
Have fun met Roel! Veel plezier donderdag en we mailen binnenkort weer ;)

liefs saskia

Ben en Ria M.

Hoi Lotte,

Wat een leuke verhalen heb jij geschreven, als een journaliste!
Alvast van harte gefeliciteerd en een gezellig weekend met Roel en je familie.

Groetjes,
Ria

Pollien

Lang zal ze leven lang zal ze leven lang zal ze leven in de gloria in de gloria in de gloria zij leve hoog zij leve hoog zij leve hoog zij leve hoog ja hoog ja hoog zij leve hoog zij leve hoog twee violen en een trommel en een fluit en lotte die is jarig en de vlaggen hangen uit ei ei ei en we zijn zo blij want lotte die is jarig en dat vieren wij ei ei!

Zo, pfff, dat was een lange zin! Maar goed, de strekking is wel duidelijk lijkt me, 1000 veel gefeliciteerd met je verjaardag, eet maar veel taartjes en drink maar veel biertjes en geniet ervan!

1000 liefde en een verjaardagsknuffel! x Pol

Manon

Tja die fiets....Dat hebben we toch maar weer mooi wel, in ons kikkerlandje

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!